Médiá a ich novinári. Kto má na sociálnych sieťach navrch?
Úvod
Čoraz častejším zdrojom informácií na sociálnych sieťach sú jednotliví novinári. Nezriedka je ich dosah v stovkách tisíc ľudí a stávajú sa tak alternatívou k sledovaniu profilov spravodajských médií alebo televízií.
Pozreli sme sa preto, aký bol v roku 2024 mediálny trh na sociálnych sieťach. Ako si viedli tradičné médiá, koľko mali sledovateľov a koľko interakcií. Zároveň sme analyzovali aj vybraných novinárov a porovnali s mediálnymi domami z hľadiska priemernej angažovanosti na Instagrame.
Facebook patrí bulváru
Z pohľadu sledovateľov, v roku 2024 obsadila Televízia Markíza prvú priečku na Facebooku s takmer 600 tis. followermi. S miernym odstupom za ňou nasleduje Rádio Expres, ktoré má 583 180 followerov.
Medzi printovými bulvárnymi médiami vedie Nový Čas s s takmer 500 tis. followermi, čo je výrazne viac než najčítanejšie online spravodajské médium Aktuality.sk 307,526 followermi.
Bulvárne médiá žijú z interakcie, a práve sociálne siete sú navrhnuté tak, aby podporovali virálny obsah. Plus JEDEN DEŇ (4 579 757 interakcií) a Nový Čas (4 367 077 interakcií) využívajú Facebook ako ideálne miesto na udržanie si vedúceho postavenia.
Instagram ovládli televízie
Instagram je platforma, kde dominuje vizuálny obsah a silnú základňu tvoria mladí používatelia. Práve preto majú značky ako televízia Markíza (viac ako 400 tisíc followerov) a JOJ (niečo cez 300 tisíc followerov) možnosť prispôsobiť svoj obsah tak, aby oslovil vlastné publikum.
V počte interakcií vedie televízia Markíza, nasledovaná JOJ, no na ich pozície sa čoraz viac doťahuje médium Denník N, ktoré si buduje silný vplyv na tejto sociálnej sieti.
Najúspešnejšími novinármi na Instagrame sú Kövešová, Iliev a Kovačič Hanzelová
Popularita a vplyv novinárov často vychádzajú z ich práce a viditeľnosti v rámci daného média. Z pohľadu sledovateľov, Kristína Kövešová suverénne získala prvenstvo na Instagrame s 213 531 sledovateľmi. Na druhom mieste sa umiestnila Zuzana Kovačič Hanzelová so 132 189 sledovateľmi a tretie miesto obsadil Michal Kovačič so 107-tisíc sledovateľmi.
Analýza interakcií ukazuje, že Rastislav Iliev dosiahol najvyšší celkový počet interakcií, čo naznačuje široký dosah jeho obsahu a vysokú frekvenciu publikovania. Zuzana Kovačič Hanzelová a Michal Kovačič síce zaostávajú v celkových číslach, ale stále dosahujú významné množstvo interakcií. Peter Bárdy sa radí medzi popredných aktérov, pričom jeho čísla sú vyššie ako u Kovačiča a Hanzelovej, no stále výrazne nižšie ako u Ilieva.
Analýza priemerných interakcií na príspevok odhaľuje, že Zuzana Kovačič Hanzelová vedie s najvyšším priemerom, čo naznačuje vysokú angažovanosť na jej príspevkoch, aj keď v celkových číslach zaostáva. Michal Kovačič dosahuje nižší priemer ako Hanzelová, no stále ide o solídne zapojenie publika. Naproti tomu Rastislav Iliev má síce nižšiu priemernú angažovanosť, no jeho celkové čísla naznačujú, že publikuje oveľa častejšie, čo kompenzuje nižší priemer na príspevok.
Médiá vs Novinári. Kto má navrch?
Pozreli sme aj na to, či môže novinár prerásť svoje médium v počte sledovateľov. Ukázalo sa, že manželom, Zuzane Kovačič Hanzelovej (SME) a Michalovi Kovačičovi (360tka.sk), sa to podarilo, keďže ich individuálne profily dosiahli vyšší počet sledovateľov ako oficiálne stránky ich médií. Je však nutné dodať, že obaja odštartovali svoju kariéru v iných médiách, čo im mohlo pomôcť vybudovať si vlastnú silnú fanúšikovskú základňu. Rovnako dôležitým faktorom je aj to, že 360tka.sk vznikla len nedávno, 17. novembra 2024, čo môže ovplyvniť aktuálny dosah.
V celkovom počte interakcií za uplynulý rok Rasťo Iliev predbehol Aktuality.sk, SME či STVR.
Pri analýze priemerného počtu interakcií na Instagrame je evidentný výrazný rozdiel medzi výsledkami, ktoré dosahujú novinári a samotné médiá. Napríklad Zuzana Kovačič Hanzelová má v priemere 18 338 interakcií na príspevok, zatiaľ čo denník SME dosahuje iba 1 322 interakcií na príspevok. Tento rozdiel podčiarkuje, ako môže osobná značka novinára výrazne prevýšiť dosah jeho zamestnávateľského média.
Personálny brand novinárov môže na sociálnych sieťach výrazne prevýšiť vplyv inštitúcie. Naše zistenia sú v súlade s trendom v mediálnom prostredí, kde osobnosti novinárov hrajú kľúčovú úlohu v dosahovaní a udržiavaní interakcií so širokým publikom. Rozdiely medzi interakciami na príspevok naznačujú, že angažovanosť je viac spojená s osobnými profilmi než so stránkami médií, čo môže viesť k zmene stratégií v oblasti digitálneho marketingu a prezentácie obsahu.
OFFICE BRATISLAVA
BOTTOVA 8005/5
811 09 BRATISLAVA
OFFICE PRAHA
ITALSKÁ 2581/67
120 00 PRAHA