To, že minulý rok bol v médiách v znamení korony, nie je prekvapivým zistením. Avšak dáta ukazujú, že z komunikačného pohľadu je pandémia Covid-19 najdominantnejšou témou minimálne za posledných 10 rokov.
V 2020 vyšlo len v slovenských médiách viac ako 350 000 výstupov (printy, weby, rádia a TV), v ktorých bolo spomenuté slovo „covid“ (zdroj Monitora).
Aká je to obrovská dominancia jednej témy je viditeľné z dvoch porovnaní. V rámci minulého roka boli v prvých dvoch mesiacoch top témou parlamentné voľby, ani tie však v čase ich konania nemali viac vyhľadávaní ako spomínaný vírus v počas celoplošného testovania (zdroj Google Trends). Plus aktuálne porovnanie s vyhľadávaním Andrei Verešovej, ktorej meno je v posledných týždňoch veľmi populárne na Google (bohvie prečo ?).
Druhým príkladom je porovnanie s inou témou, ktorá bola v roku 2018 podobne mediálne dominantná – vražda Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Napriek tomu sa slovo „vražda“ v roku 2018 vyskytlo v slovenských médiách len v necelých 70-tisíc článkoch a reportážach, čo je 5-krát menej ako v prípade Covid-19 v roku 2020 (opäť zdroj Monitora).
Samozrejme, Covid-19 nebol dominantnou témou len na Slovensku, ale globálne. Podobne však valcoval všetky porovnania s inými témami, napr. v The Economist v marci a v apríli minulého roka obsahovalo takmer 80% všetkých článkov slová ako Covid-19 či koronavírus.
Dokonca v historickom porovnaní bol tento pomer vyšší ako výskyt slova „war“ v článkoch počas 2. svetovej vojny, a to nielen v The Economist, ale aj v New York Times. Pritom slovo vojna bolo od roku 1840, odkedy Economist vychádza, až do minulého roka najvýraznejšou témou.
Problém s informovaním o Covid-19 sa však ukáže, ak sa pozrieme na články o ňom, ktoré mali v minulom roku najviac interakcií na sociálnych sieťach. V najvirálnejších slovenských článkoch dominovali pochybné, alebo rovno dezinformačné zdroje. Napríklad top článkom je tvrdenie doktora Liptáka, ktorý ešte v októbri tvrdil, že na Slovensku žiadna pandémia nie je.
Zostáva veriť, že rok 2021 bude o čosi lepším a že sa naučíme bojovať s obomi nebezpečnými vírusmi – s Covidom-19 a aj s dezinformáciami.
Nechcete zmeškať novú analýzu?
Pridajte sa ku komunite fanúšikov komunikácie a dát.
Komunikácia založená na dátach
Sme PR a digitálnou agentúrou, sídliacou v Bratislave a v Prahe, ktorá mení správanie cieľových skupín a prináša merateľné biznisové výsledky. V kampaniach vychádzame z dát a využívame najnovšie poznatky z oblasti komunikácie a marketingu.
Office Bratislava
Bottova 1
811 09 Bratislava
Office Praha
Italská 2581/67
120 00 Praha
Kontakt
toth@newschool.sk
+421 908 169 879
Korešpondenčná adresa
Tovarenská 12
811 09 Bratislava