Ešte v roku 2015 vyšla štúdia, ktorá ukázala ako sa pomerne malej skupine ľudí bojujúcich proti vakcínam v Kalifornii podarilo úspešne presadzovať svoju agendu.
Najmä vďaka sociálnym sieťam vytvorili zdanie, že ich hlas je vo verejnej diskusii veľmi silno zastúpený. Aj keď táto štúdia vznikla dávno pred Covidom, veľmi dobre ilustruje rovnaké princípy, na základe ktorých dnes antivaxerské skupiny bojujú proti očkovaniu a ovplyvňujú politické rozhodnutia či legislatívu.
1.Prepájanie rôznych skupín – antivaxeri nie sú jednoliatou organizáciou, ale skôr množinami rôznych alternatívnych, konšpiračných a antisystémových skupín. Antivaxerský obsah však na platforme sociálnych sietí ľahko prúdi naprieč skupinami od kotlebovských stránok, cez skupiny ako Chemtrails až po zástancov alternatívnej medicíny.
2. Zastrašovanie odporcov – otvorený priestor sociálnych médií je jednoducho zneužiteľný na koordinované zastrašovanie či minimálne znechutenie ideových odporcov. Stačí sa pozrieť na prípady doktorov či analytikov, koľko hejtu a vyhrážok schytávajú na dennej báze. Všetka česť tým, ktorí to ešte nevzdali, ale tipol by som si, obrovské množstvo autorít a ľudí čo majú k tejto téme čo povedať, sú radšej ticho.
3. Ovládnutie diskusie – aktivita odporcov očkovania v diskusiách je v nepomere so zapájaním sa jeho podporovateľov či zaočkovaných. Komentáre na sociálnych sieťach neodzrkadľujú realitu verejnej mienky, no vďaka výraznému nepomeru v prospech názorov antivaxerov môžu navodzovať dojem, že tento názor v spoločnosti prevláda.
4. Efektívne využívanie algoritmov na zvyšovanie dosahu – obsah vyvolávajúci silné emócie či kontroverzie na sociálnych sieťach má výrazne viac interakcií a tým pádom aj väčší dosah. Aj malá skupina aktívnych a koordinovaných používateľov tak dokáže výrazne pomôcť k viralite anti-vax príspevkov.
Veľká časť zo zistení tejto štúdie platí aj pre dnešnú situáciu na Slovensku. Hlučná a aktívna minorita spoločnosti dokáže aj vďaka sociálnym sieťam úspešne pretláčať svoju agendu a budiť dojem, že zastupuje väčšinu spoločnosti.
Viac na tomto odkaze: https://www.wired.com/2015/06/antivaxxers-influencing-legislation/
Nechcete zmeškať novú analýzu?
Pridajte sa ku komunite fanúšikov komunikácie a dát.
Komunikácia založená na dátach
Sme PR a digitálnou agentúrou, sídliacou v Bratislave a v Prahe, ktorá mení správanie cieľových skupín a prináša merateľné biznisové výsledky. V kampaniach vychádzame z dát a využívame najnovšie poznatky z oblasti komunikácie a marketingu.
Office Bratislava
Bottova 1
811 09 Bratislava
Office Praha
Italská 2581/67
120 00 Praha
Kontakt
toth@newschool.sk
+421 908 169 879
Korešpondenčná adresa
Tovarenská 12
811 09 Bratislava